De jonge rolmodellen van Money Ways, de zogeheten peer educators, gaan in schoolklassen het gesprek aan over geld. Door over hun eigen ervaringen en financiële uitdagingen te vertellen kunnen ze op laagdrempelige wijze het gesprek aangaan met jongeren en gevoelige onderwerpen aansnijden. Onderwerpen als schulden, opgroeien in armoede, schaamte, verleidingen en groepsdruk worden hierdoor bespreekbaar gemaakt.
In de strijd tegen armoede- en schuldenproblematiek, is het belangrijk nieuwe generaties weerbaar en bewust te maken van financiële verantwoordelijkheden. Het onderwijsprogramma MoneyWays, ontwikkeld door Diversion en het Nibud, maakt geldzaken en financiële problematiek bespreekbaar in schoolklassen door heel Nederland
De lessen hebben drie doelen:
1. Maken jongeren bewust van hun dagelijkse financiële gedrag. Hoe komen ze aan hun geld en waaraan geven ze het uit? Welke keuzes maken ze daarin? En welke risico’s zijn er als je bijvoorbeeld geld gaat lenen?
2. Vergroten de financiële kennis van de jongeren. De peer educators laten de jongeren zien hoe je een budget opstelt. Hoe krijgen ze grip op hun uitgaven? En waar moeten ze rekening mee houden als ze straks achttien worden en op zichzelf gaan wonen?
3. Bespreken de sociaal-emotionele aspecten van geld. De peer educators maken schaamte over armoede, maar ook aspecten als groepsdruk bespreekbaar in de klas. De nadruk ligt hierbij op hulp durven vragen als jongeren in financiële problemen komen.